Kielellinen kehitys ja monikielisyys on rikkaus

image.jpg

Lapsen puheen kehitys alkaa jo sikiön ollessa kohdussa. Lapsi kuulee puhetta ja ääniä äidin vatsanpeitteiden läpi ja oppii tunnistamaan vanhempiensa äänet. Kielen oppiminen alkaakin hyvin varhaisessa vaiheessa ja vanhemmat toimivat tässä kohtaa lapsen kielellisinä ensikohtaamisina ja portteina ympärillä aukeavaan maailmaan.

Usein suomalaisen neuvolajärjestelmän ensimmäinen suositus kaksi- tai monikielisille perheille on, että kukin huoltaja puhuu lapselleen omaa tunnekieltään, eli omaa äidinkieltään. Näin lapsi saa kehityksensä alusta lähtien kuulla ja tutustua rinnakkain kahteen erilaiseen kieleen – mutta ei pelkästään kahteen kieleen, vaan myös erilaisiin vuorovaikutus- ja kulttuurisiin tapoihin.

Perinteisesti kaksikielisten lasten kohdalla kahden rinnakkaisen kielen oppiminen vie aikaa ja näin ensimmäiset sanat tai pidemmät lauseet antavat odottaa itseään. Joskus puheen odottaminen tuo vanhemmille tunteet pintaan ja lievää huoltakin. Mutta ei hätää, aivotutkimuksen saralla on nostettu esille, että kaksikielisten lasten aivot aktivoituvat eri tavoin kuin niillä lapsilla, jotka kehittyvät ja kasvavat vain yhden kielen ympäristössä. Kaksi- ja monikielisyyttä tulisikin kannustaa kaikin mahdollisin keinoin, sillä se voidaan nähdä kiistattomana rikkautena läpi koko elämän.

Kaksi- ja monikielisyyttä tulisikin kannustaa kaikin mahdollisin keinoin, sillä se voidaan nähdä kiistattomana rikkautena läpi koko elämän.

Kuten jo mainittua, kieli on muutakin kuin vain puhuttuja sanoja. Eri kielet opettavat lapsille myös erilaisia ajattelutapoja, sillä harvemmin asioita voi kielestä toiseen kääntää sana tarkasti – tai jos näin tekee, niin asian merkitys saattaa jopa muuttua. Kansainvälinen päiväkoti on monimuotoisuuden koti, jossa vuorovaikutusta luodaan eri tavoin. Eri kehitysvaiheissa olevat lapset ilmaisevat itseään lukuisilla eri tavoin, tärkeintä kuitenkin on se, että lapselle puhutaan ja luetaan – ja että lasta kuunnellaan, vaikka kielen kehitys itsessään olisikin vielä kehityksen alkuasteella.

New York Times artikkelissa syvennytään pohtimaan moniuloitteisesti lapsen kielellistä kehitystä erityisesti silloin, kun lapselle on pienestä iästä lähtien tarjottu monikielistä kasvuympäristöä. Artikkelissa nousee hyvin esille ympäristön odotukset kielen kehityksen nopeasta tahdista ja siitä, miten jännittävää lapsen kielellinen kehitys on erityisesti vanhemmille.

Suomalaisessa varhaiskasvatuksessa kiinnitetäänkin hyvin paljon huomiota lapsen kielelliseen kehitykseen. Little Heroes -päiväkodissa meillä on käytössä runsaasti erilaisia työkaluja englanninkielen oppimisen kehittymiseen, jotta lasten yksilöllistä kehitystä voidaan tukea niin päiväkodissa kuin kotonakin. Päiväkodin ja varhaiskasvattajien tarkoitus kielen kehittymisen suhteen nimenomaan tukea perheitä lapsen kehityksen tiellä, oli kyse sitten yksi- kaksi- tai monikielisestä perheestä.

Kansainvälisessä Little Heroes -päiväkodissa olevien lasten kielen kehitystä arvioidaan opetuskielen mukaan, mutta myös lapsen äidinkieleen liittyviä vinkkejä saa aina tiedustella henkilökunnalta. Varhaiskasvatuksen huomiot ja osin myös niiden pohjalta tehty arvio lapsen kielitaidon kehittymisestä sekä tiedot lapsen kielellisen kehityksen tukitoimista ovat hyvin tärkeitä, jotta jokaiselle lapselle voidaan tarjota niin päiväkodissa kuin kotonakin niitä apuja, jotka tukevat parhaiten lapsen yksilöllistä kielellistä kehitystä.

Kielen rikkautta pohtien, 
Little Heroes -päiväkodin tiimi

Edellinen
Edellinen

Iloa ja aktiviteetteja joulunaikaan